bomber-b

De multe ori primesc întrebarea “Cum îţi structurezi discursul, astfel încât să fie de impact şi uşor de urmărit?”.

Răspunsul este unul cât se poate de simplu. Folosesc un model drept cadru de lucru pentru construirea discursului.
Modelul se numeşte BOMBER-B şi este unul destul de simplu şi uşor de urmat.
BOMBER-B este un acronim pentru:
B – Bang
O – Opening
M – Message
B – Bridge
E – Example
R – Recap
B – Bang
B – Bang-ul de început
Este foarte important să începi prezentarea cu un “Bang”, ceva de impact care îţi va capta audienţă şi le va trezi atenţia şi interesul. Bang-ul trebuie să fie ceva cu impact puternic, mai ales la nivel emoţional, care îi pune pe gânduri pe participanţi sau îi face să fie activi fizic, să se mişte, fie și o simplă ridicare a mâinii.

Exemple de bang sunt statisticile care au legătură cu subiectul, povești personale sau cu tâlc, întrebări de tip angajare: “Câţi dinre voi…?”, orice presupune o acţiune fizică din partea participanţilor, un exerciţiu de tip icebreaker sau umor.

Autoironia e cea mai bună formă de umor pe care o poţi folosi, sau povești amuzante care au legătură cu subiectul.

O – Opening
Odată ce ai captat atenţia publicului, acesta este punctul în care îţi sugerez să te prezinţi, indiferent dacă ai fost prezentat de cineva în prealabil sau nu. Eu evit în mod deliberat să fac asta în prima parte pentru că ăla e un moment în care vrei să profiţi de energia începutului pentru a capta atenţia.

Tot aici foloseşte o formulare de tipul “Mă bucur să fiu astăzi aici alături de voi…” pentru a începe să construiești bazele raportului cu audienţa.

De asemenea. îţi recomand să te foloseşti de acest moment pentru a prezenta agenda şi punctele cheie ale prezentării. Câteva idei, o prezentare structură, nu cu foarte multe detalii.

M – Mesajul cheie
Începe prin a comunica mesajul cheie, apoi explorează fiecare dintre punctele enumerate în partea precedentă în cadrul agendei. Ăsta este primul moment din cele 3 în care îţi recomand să transmiţi mesajul cheie către participanţi.

Continuă cu elaborare punctelor cheie şi în încheierea aceste părţi, care e practic “cupinsul” prezentării mele, repetă mesajul cheie.

B – Bridge – legătura dintre ce îi doare pe ei şi ce le spui tu
Pe parcursul transmiterii mesajului asigură-te că faci referire în mod constant la cum e afectată audienţa de lucrurile pe care încerci să le transmiţi. Este esenţial ca oamenii să vadă legătură între ce îi “doare” şi cum răspunde propunerea ta acelei nevoi.

Tot aici revino cu întrebări de tip angajare, prin care să încerci să investighezi câţi dintre cei din sală se regăsesc în situaţia prezentată.

E – Exemple
Exemplele sunt foarte importante, iar dacă reuşeşti să le împachetezi şi în analogii pentru a fi mai uşor de înţeles, cu atât mai bine. Foarte important este ca exemplele şi analogiile folosite să poate fi corelate cu uşurinţă cu subiectul prezentării.
R – Recapitulare
Înainte de a încheia prezentarea sumarizează punctele cheie pe care le-ai abordat, şi reia încă o dată mesajul cheie. Acesta este al treilea moment în care îţi recomand să faci asta.
B – Bang-ul de sfârşit
În orice prezentare, dacă reuşeşti să începi şi să finalizezi puternic, iar partea din mijloc este coerentă şi pe subiect, audienţa va rămâne cu o experienţă memorabilă.

Şi până la urmă, despre ce este public speaking-ul dacă nu despre creat experienţe memorabile pentru public?

Nu uita să mulţumeşti audienţei pentru atenţie şi implicare, apoi încheie cu o invitaţie la a lua acţiune.

BOMBER-B este doar unul dintre modelele pe care le folosesc, dar sunt multe altele disponibile pe care le poţi încerca. Aici poți găsi și articolul cu 10 sfaturi pe care le consider foarte importante în public speaking.

Dacă vrei să afli mai multe, atât despre modele pe care le poţi folosi, cât şi despre alte lucruri care îţi pot îmbunătăţi abilităţile de public speaking, te invit să participi la următorul curs open, despre care poţi afla mai multe detalii pe pagina de Facebook, sau să soliciţi o întâlnire dacă vrei să organizăm unul intern.

Tu ce model foloseşti pentru impact “bomba”?

Sharing is caring...